Ovaj tekst sponzoriše Village nomads

Kako pokrenuti biznis sa Vučićevih 100€

Edo SADIKOVIC

✍️ Edo Sadiković
🏡 iz Sende – a
👩🏽‍💻 Village nomads 

Kako pokrenuti biznis
Ilustracija: Ena

Evo kako možeš pokrenti mali online biznis u Srbiji, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini ili bilo gde na Balkanu. Ovo je kompletan vodič ispričan kroz jednu pravu ideju

Ovaj vodič ti može koristiti čak i ako radiš u butiku, ili si  možda nezaposlena doktorka, ili programer koji želi da pokrene svoj mali projekat, ili bilo ko drugi ko želi da pokrene neki svoj mali biznis i da živi od toga. I najbolje od svega je to što mali online možeš upravljati čak i sa sela (kao ja) ili sa bilo koje lokacije sa internetom. 

U ovom vodiču je sve tačno osim da su to Vučićeve pare. 

 

16/5/2020 – Vreme čitanja 15 minuta

Kako izgleda idealan mali biznis?

Po mom mišljenju, to je biznis koji sadrži 5 stavki:  Da se može pokrenuti brzo i uz male troškove, da ga možemo pokrenuti sami (jer tako smo brži), da radi online (još ako imaš digitalni proizvod onda ne moraš da brineš o slanju fizičke robe), da se naša usluga ili proizvod mogu naplatiti fino, i da usput naš biznis pomaže nekome (direktno ili indirektno, što ga čini socijalnim biznisom). 

Izgleda idealno? Evo kako pokrenuti biznis sa svim ovim elementima.

 

Kako da pronađeš ideju koja radi?

Postoji jako puno načina i tehnika koje nam olakšavaju da pronađemo originalnu ideju.

 

Ako već imaš tržište, onda ti treba pravi proizvod.

 

Ako imaš puno pratilaca na internetu jer npr. pišeš puno o receptima, onda se udružiš sa proizvođačem nekog originalnog začina (ili ga proizvedeš) i prodaješ iste tvojim pratiocima.

 

U ovom slučaju samo treba da skontaš šta je tvojim pratiocima potrebno. Ako nije začin onda je neka online knjiga recepata ili specijalna kecelja ili kamp na planini gde ćete svi zajedno kuvati 3 dana. Itd. 

 

Znači kad imaš puno pratilaca, potrebno je da pričaš sa njima u privatnim porukama i da uočiš pravu potrebu ili problem gde će tvoj proizvod biti rešenje tog problema. 

 

U ovom konkretnom slučaju, treba da posmatraš kako “dišu” tvoji pratioci, o čemu razgovaraju, šta ih muči, šta konkretno im treba i kada to uočiš, samo im dostaviš isto. 

 

Malo teži način: 

Treba da prepoznaš problem, da ga rešiš, i onda prodaješ to rešenje.

 

Ako me čitaš, verovatno si u ovoj drugoj grupi. U ovom tekstu ću pokazati na pravom primeru kako da pokrenemo mali biznis gde prodajemo rešenje. 

Pa da krenemo. 


Uvek savetujem da treba da pokrećemo biznis u oblasti koja nas baš interesuje. 

 

Možda nije dobra ideja da prodaješ kopačke online, ako te ne interesuje fudbal, obuća, sportska moda ili stopala… Možeš ti prodavati kopačke i ako nemaš posebnog interesovanja, ali ćeš se verovatno smoriti za par meseci.

 

Naravno, možda bude i obrnut efekat, pa se zaljubiš u kopačke i taj biznis.

 

Ipak mislim da treba da budemo u oblasti u kojoj želimo da rastemo i napredujemo. Jednostavno je lakše, pošto . 

 

Krećemo sa problemom: 

Koliko puta sam čuo da ljudi iz Srbije ne žele da putuju avionom jer ih je strah od letenja. Kad sam ih pitao malo više o tome, oni obično kažu: “Ma izdržao bih ja u avionu, ali kako ću se snaći na aerodromu u Dizeldorfu”.

 

Ovaj problem je toliko veliki da su kombiji iz Prijepolja puni svakog vikenda (Prijepolje – Nemačka).

 

Zamislimo da stara nana ide da obiđe decu u Švedsku, ali već godinama odlaže. Baš je briga za avion, već je problem kako će se snaći od Beograda do Dizeldorfa i od Dizeldorfa do Štokholma.

 

Rešenje je da putujemo sa nanom kako bi se ona lakše snašla.

 

Ali ovo rešenje je skupo jer moramo da kupujemo kartu za nas (veliki troškovi) pa ova ideja i nije realna. 

 

Ali možemo da pratimo nanu online preko Vibera ili Whatsapp-a, preko video poziva i uživo. Bam, ovo rešenje je skoro besplatno.

 

OK, znači uočili smo problem i imamo hipotezu (pretpostavku rešenja). To rešenje konvertujemo u biznis ideju.

 

Ukratko, ovo bi bila biznis ideja: Pomažemo putnicima preko Vibera da se snađu na bilo kojem aerodromu za samo 30 eura.

 

Kako sam došao do ovog problema i do ovog rešenja?

Imam sreću da često putujem i kad god putujem iz Srbije neko me pita da mu pomognem da se snađe po sletanju. 

 

Takođe vidim da ljudi baš putuju i da im nije muka da idu kombijima po 20 sati do Nemačke zbog straha od letenja (to jeste realan strah, ali nemoguće da svi imaju strah od letenja), pa sam onda krenuo da kopkam malo dublje. 

 

Moji roditelji kad god putuju, uvek ih je strah kako će da presedaju. Ostala rodbina ima iste muke. 

 

Kako da vežbate pronalaženje problema sličnog ovom?

1. Posmatrajte na šta se ljudi u vašoj okolini često žale? 

 

2. Za šta kažu: “Ma pare nisu problem, ali…” (ovo iza ali je problem koji možda možete rešiti). Samo se zapitate: Kako da pokrenem biznis koji rešava ovaj problem i da li više ljudi ima isti muku?

 

3. Često upadnem u neke potpuno random grupe na facebook-u i samo pratim na šta se ljudi žale i odatle smišljam rešenja za njih.

 

Npr. Sad sam u grupi turističkih agenata iz Španije. Pa ti ljudi imaju 1000 problema (njihovi problemi su slični u skoro svim zemljama kod iste grupe ljudi). 

 

Takođe sam u grupi ljudi koji se bave uređenjem zelenila u Americi. 

 

Fora je da pratimo puls ovih grupa i njihove probleme i ako nemamo pojma o tim temama, jer njima trebaju nova rešenja, a inovacija dolazi kad spojite dva nespojiva. 

 

Znači jedna grafička dizajnerka u grupi turističkih agenata se može “nagrditi” od posla jer 95% njih imaju potpuno iste kičave postere sa destinacijama.
  

Kad bih bio grafički dizajner, postovao bih u ovoj grupi 5 mojih inovativnih postera, koji su potpuno drugačiji od njihovih i rekao bih da radim 15 besplatnih postera za prvih 15 ljudi koji se prijave (da pripremimo agencije sa lepim dizajnom nakon Covid-19).

 

Ostali će krenuti da naručuju moje postere. 

 

3. Posmatrajte biznise koji funkcionišu i zapitajte se kako bi bilo da nudimo to isto, ali online (Kombi prevoz: Prijepolje-Nemačka ne možemo zameniti osim ako ne krenemo da vozimo ljude helikopterom, ali možda možemo uočiti da svaki peti putnik putuje sa njima jer ima strah od aerodroma umesto strah od letenja). 

 

Znači analiziramo, pitamo i kreiramo hipoteze koja će možde postati pravi biznisi. 

 

Sad kad imamo ideju idemo dalje.

 

Odmah “crtamo” šemu naše ideje:

Uzmemo papir i olovku i brzo skiciramo ili ispišemo ovu ideju, čisto da je vidimo na papiru (to je jedan mikro-korak koji meni lično pomaže da vizualiziram celu ideju na jednom mestu). Evo ja sam ovde  nacrtao mapu sa nekoliko koraka čisto da vidim kako bi naša ideaja izgledala u praksi  (dva minuta posla):

Kako pokrenuti biznis brzi plan

Kad skiciramo ovako ideju onda vidimo koliko će tu biti posla, da tu ima nekoliko koraka i možda ćemo otrkiti nešto što nam nije palo na pamet na početku. Npr. Možda ćemo morati kupovati SIM kartice u Hrvatskoj, to je tek dodatna logistika. 

 

Ako volite da putujete i ako ste bili na aerodromima, znate da su skoro svi isto signalizirani. Potrebno je naučiti da se snađete na jednom da bi se snašli na svim ostalim.

 

I ne samo to, puno aerodroma ima virtuelne ture, pa ih možete upoznati i bez letenja. A svaki aerodrom ima svoju mapu koju možete naći online. To znači da možete pokrenuti mali biznis sa ovom idejom čak i ako nikada niste bili na aerodromu, ali trebaće vam malo više vremena da se pripremite i da popričate malo sa nekim ko je više putovao. 

 

Vi samo treba da naučite da čitate mape i da vodite nanu od tačke A do tačke B.

 

Vaš biznis ne rešava sam problem na aerodromu, već spaja familije. Ovo je puno veći cilj nego što mislimo.

 

Idemo dalje. Za sad ovo dobro izgleda. 

Džaba nam dobra ideja ako ne postoji dovoljan broj ljudi koji će kupovati od nas. Evo kako da proverimo da li postoji tržište za ovaj naš mali biznis: 

 

Kad bih baš brzo ovo testirao, izgledalo bi ovako. 

 

Guglamo koliko naših ljudi živi na strani (samo proveravamo za Srbiju, tako da je svaki rezultat dobar, a plus možemo da računamo na Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu i Crnu Goru). 

 

Ovaj tekst iz Blica kaže da oko 1,2M građana Srbije živi van Balkana u inostranstvu (računamo “od oka”, pa možemo koristiti i Blic kao referencu).

 

Sad možemo da koristimo “tiny market pravilo” i računamo 1% od celog tržišta.

 

Ja koristim ovo pravilo gde računam da 99% ljudi neće kupiti ništa od mene, a samo 1% hoće. Znači od 100 ljudi, 99 će reći: “Ma meni ovo ne treba”, ali jedna nana će kupiti. Dosta. 

 

To vam je najgori slučaj, a kad je najgori slučaj dobar, onda je to sjajno. 

 

Od 1,2 miliona, 1% je 12000 ljudi. 

 

Ako 12000 ljudi postanu naši klijenti (oni će nas možda angažovati da pratimo njihove rođake po aerodromima) i ako im naplaćujemo između 20 i 60EUR, možemo biti dobri između 240000€ i 620000€ (ako samo jednom kupe).

 

Sad vidiš da ovaj mali biznis i nije tako mali. I šta ako taj 1% postane 2 ili 3 ili 6% ako radiš lepo?

 

Naravno da nećeš odmah zaraditi 240000€ jer to bi podrazumevalo da svih 1,2Miliona ljudi čuje za tvoje usluge i da 99% kaže ne, a 1% da kupi. Ne putuju svi odjednom. Ne zaboravi da je verovatno isti broj, sa istim problemom u Hrvatskoj, BiH i deo u CG. 

 

Ali sigurno možeš krenuti da prodaješ 1, pa 2, pa 10, pa 50 usluga putem vibera mesečno.

50 puta 30€ je 1500€ mesecno. Bolje od 30000 dinara kod privatnika.

 

Kako pronaći cenu za vaš proizvod: 

 

Ja obično lupim cenu, pa onda testiram koja radi bolje. Moja pretpostavka je da ljudi koji imaju kartu za avion možda imaju još 30€ za miran put. 

 

Možete analizirati slične biznise na strani i videti koliko tamo naplaćuju. Možete testirati tako što će te svakog meseca menjati cenu. Možete pitati ljude koliko bi platili. Možete uporediti sa cenom karata ili sa cenom ekstra kofera.

 

Možete uporediti sa cenom od 4 sendviča i 4 koka kole na aerodromu. Itd. 

 

Vidite da non-stop koristim reč možda, jer pokretanje malog biznisa je uvek možda dok ne isprobate šta radi, a šta ne. 

 

Po mojoj proceni možeš za godinu dana imati jako lep biznis i par zaposlenih koji mogu zarađivati i po 1000€ od ove ideje. 

 

Ovo je samo jedna pretpostavka da postoji jedno tržište (ali možda ćemo otrkiti da imamo puno više ljudi koji nisu povezani sa spajanjem familije u inostranstvu, a žele ovu uslugu). 

 

Ovo pravilo “od oka” će ti pomoći da vidiš da bar neko tržište postoji i da ne praviš ceo ovaj biznis za samo pet ljudi.

Prvo pravilo pre pokretanja malog biznisa: "Prvo testiraj pa tek onda pokreni"

Biznis se pokreće tek kad znaš da radi. 

Na engleskom se ovo zove deo “lean startup metodologija”, a na našem zdrav   razum. 

 

Znači prvo nađemo način da pokažemo (ili da objasnimo) ljudima prvu verziju našeg produkta ili usluge.  Onda ih pitamo da li žele to da kupe. Ako kupe, onda smo na pravom putu i možemo da ulažemo energiju i resurse. 

 

Pogrešan način je da registruješ firmu, pa pronađeš prostor, pa pronađeš robu i dobavljača, pa otvoriš butik i onda čekaš hoće li ti neko ući. 

 

Idemo dalje:

 

Prvo uradimo test. Ako se prodaje onda nastavljamo. Ako se ne prodaje, onda pitamo zašto se ne prodaje i tražimo pravi razlog. Onda pokušamo da popravimo taj razlog zbog kojeg se ne prodaje i onda probamo opet da prodamo.

 

E ako baš ne radi, nakon nekoliko popravki samog proizvoda na istoj ciljnoj grupi, onda promeni ideju. Šta da ti kažem. 

 

Ja sam već napravio brzi mini test za ideju sa aerodromima. Moji roditelji pre putovanja avionom uvek strepe zbog snalaženja na aerodromima. 

 

Jednostavno sam ih pitao da li žele da im bukiram uslugu gde ih ljudi iz Srbije preko Vibera usmeravaju dok ne stignu u Lisabon. I dobijaju celu uslugu za samo 40EUR.  Odmah su prihvatili (nisam im rekao da to ne postoji i da je u stvari samo ideja).

 

Inače moji roditelji se ne razbacuju parama, ali je ova njihova briga veća od 40€. Kad skontate ideju gde ispada jeftinije platiti nešto nego brinuti (ili proizvesti nešto o svom trošku, ili izmišljati rešenje koje je več neko izmislio), onda imate pravu ideju. 

 

Na kraju sam ih ja vodio po aerodromu preko mobilnog (ali je bitno da su pristali da kupe čak i ako ih drugi ljude vode). 

 

Onda sam čuo da drugarici dolaze roditelji u posetu pa sam je zamolio da to isto uradi i da ih pita, i oni pristali. 

 

Sad ovo i nije baš pravi test, ali je dovoljan za ovaj tip biznisa, jer nas košta jako malo da ga pokrenemo. Ako kažeš familiji i prijateljima da pokrećeš nešto onda će ti oni reći da im je kul jer te vole. 

 

Najbolje je probati na ljudima koje ne poznaješ i najbolje im je naplatiti (bolji je test ideje kad plate nego kad samo kažu da hoće da kupe).

 

A, ako se nešto poremeti, pa im naplatiš i ne dostaviš uslugu, onda im lepo vratiš pare i pošalješ im čokoladu kao izvinjenje. Bitno je da nikada ne razmšiljate o bilo kakvoj prevari ili nepoštenju.

 

Čak je kul i da im kažete da je to tek novi mali biznis, da su oni među prvim klijentima i da jako ceniš što veruju u tebe. 

 

Zamislimo da prodaješ nove svetleće kopačke.  Na sajtu staviš fotke uz opis ovih kopački i cenu (npr. 89€). Ispod cene kažeš da je vreme dostave 23 dana.

 

Znači tek kad plate, ti kupiš ove kopačke pa ih pošalješ. Kad se razradi biznis, kupiš puno, pa ih ti šalješ za jedan dan (ali tada znaš da tvoja prodaja radi).

 

Možeš i da napišeš blog na medium tačka com (registruješ se za par minuta i kreneš da pišeš tekst o svom proizvodu).  Objaviš ideju, ako su ljudi zainteresovani, znaćeš. 

 

Postoji puno načina kako bi testirali da li naš proizvod radi.

 

Idemo dalje. Testirali smo i mislimo da ovo radi. 

 

Kako odabrati ime biznisa?

Pošto već imamo originalnu ideju, sad nam treba neko super ime za biznis (posebno za domen, to je adresa vašeg sajta).


Npr. Ja imam svoju firmu i pokrećem puno različitih malih biznisa i fakturišem pod imenom svoje firme, ali brending i domen su potpuno drugačiji. 

 

Kad je ime super, ljudi vas bolje pamte, to je dobro za brending, a kad imate dobar brending onda ste mirni.

 

Ako koristite neko generičko ime tipa: Servis za asistenciju na aerodromu tačka com, onda piši propalo. Osim ako nemaš 50000€ za troškove marketinga kako bi svi čuli za to dosadno ime.

 

Nije loše kada domen objašnjava vašu uslugu, npr.  (naaerodromu . com) ili pratimotenaaerodromu . com

 

Međutim, čim napišemo ovo sve spojeno kao za domen, kapiramo da ovo ništa ne valja. Dva spojena “aa” su ružna, ime je dugo, ma ne valja.

 

Bolje da idemo sa nekom šalom, pa čak i ako ne objašnjava iz prve čime se bavimo, to će nam da kasnije pomoći da radimo bolji marketing i da naš brend vremenom postaje sve jači.

 

Ja bih koristio primer sa nanom i onda izmiksovao nanu u imenu.

 

npr. Ne brini nano tačka com (Nebrininano.com). Nije loše, mada kad je spojeno i ne čita se baš lepo.

 

Hajde da probamo Putuj nano tačka com – ovo je već bolje i kratko je i lepo se čita kad je spojeno: putujnano.com

 

Lepo zvuči zbog one pesme “Mirno spavaj nano” ili zbog Putuj Selma od Dugmeta.

 

Nemamo vremena da previše razmišljamo, kupuj putuj nano na Godaddy.com za 1EUR.

 

Upravo proverio i domen je slobodan (inače ovo je simulacija sa moje strane, ja neću kupovati ovaj domen, ali ti možeš).

 

Potrošili 1EUR ostaje nam 99EUR.

(Čitaj kasnije)

Kakav je ovo ljubičasti tekst?


Pisao sam tehničke i dosadne detalje u ovakvim sivim poljima. To znači da ne morate baš odmah čitati ovaj deo (jer je i onako dug tekst), već samo kad krenete da pokrećete svoj mali biznis po ovom uputstvu.  


Jako je bitno da ukapirate da je jako važan deo pokretanja malog biznisa samo guglanje i pronalaže rešenja. Tako da sam vam u ovom sivom polju pisao šta treba da guglate, jer rešenje već postoji online. 


Ja non-stop guglam da naučim kako da napravim neki sledeći korak. 
 

Hosting

Čitaj kasnije i ovaj sivi tehnički deo. Potrebno vreme za hosting: 25 minuta. 


Ako je putujnano.com domen (ime vašeg sajta), hosting je prostor na internetu gde će te “okačiti taj sajt”.

Ovaj prostor se kupuje i za ovaj obični sajt košta oko 20€ godišnje. (Koliko beše košta renta za butik?)

Samo guglajte “Hosting Srbija” i kupite najjeftiniji paket, jer vam ne treba više od toga za jedan mali sajt. 

Neću ni objašnjavati kako da povežete Domen i Hosting jer sve ove firme se bore za kupce i imaju odličnu podršku. Bukvalno kad kupite ovo, oni će vam pomoći da sve povežete. Traje nekih 5 minuta, izgleda komplikovano, ali nije. Najbolje da to sve naučite guglanjem. 

Kad povežete hosting i domen (guglajte kako), onda instalirate WordPress (platforma za kreiranje sajtova). 

Ovi moderniji hostninzi imaju opciju i 1-click instalacije WordPress-a (bukvalno kliknete na jedno dugme i WordPress se Instalira).

Preporučujem da napravite sajt na toj platformi, koja je open-source i besplatna. 

Takođe možete praviti sajt i na Wix.comcarrd.co ili squarespace.com (tu plaćate mesečno, ali je lako za korišćenje). 

Ko god da hoće da krene svoj online biznis, ovo male tehnikalije morate naučiti i postoje na stotine tutorijala na YouTube-u i verujte mi da je bolje da vi ovo naučite nego da uvek čekate na malog što zna oko kompjutera da vam pomaže.

Ključ vođenja malog biznisa je pravljenje  malih i brzih promena na vašem sajtu ili na vašem proizvodu. To će vam olakšati i život i unaprediti biznis dok “ne ubodete u centar”. Kad napravite približno idealan servis, onda vaš proizvod leti k’o halva (prodaje se sam od sebe). 

Meni ukupno treba 25 minuta posla da kupim domen, da kupim hosting, da povežem hosting sa domenom i da instaliram wordpress sajt. Obično se čeka desetak minuta između svakog povezivanja i instaliranja.

Npr. Pošto non-stop pravim neke nove sajtove, imam jedan neograničen hosting i samo kupujem domene. 

Kako napraviti sajt za naš mali biznis (brzo)?

Znamo da radi ideja, sad nam treba sajt.  Tu ćemo da objasnimo celu  našu uslugu. Ako pokrećeš butik u gradu, moraš da iznajmiš prostor. 

 

Web sajt je isto, ali online. Samo pedeset puta jeftinije od otvaranja butika.

 

Sajt je super jer možeš da prodaješ bilo šta  iz tvog sela po celom svetu, dok sa butikom možeš prodavati samo na jednom mestu u istom gradu. 

 

Kad pravimo web sajt ili samo landing page (to je stranica na sajtu na koju ljudi dolaze da kupe nešto od vas) potrebno je da ubacimo ovih 7 elemenata: 

 

1. Logo
2. Naslov
3. Copy (tekst na sajtu koji vam pomaže da prodate uslugu)
4. Fotografije, ilustracije, video snimci
5. Testimonijali (svedočenja ljudi koji koriste vaš proizvod)
6. Često postavljena pitanja
7. CTA (Poziv na akciju). Npr. dugme na koje kliknu da kupe

 

Ja sam na brzaka napravio jedan primer landing page-a za putujnano.com (ovo dole u belom je landing page), a ljubičasti deo objašnjava detalje. 

 

Izvinjavam se na nekim malim greškama i formulaciji nekih rečenica (ovo je brzi primer, verzija 1. ovog biznisa):

 
(Čitaj kasnije)

Tehički detalji sajta


Preporučujem da instalirate temu (Elementor ili Divi) na WordPress-u i da krenete sami da pravite sajt. Online možete pronaći sve žive instrukcije kako to da uradite (ako znate engleski, još bolje). 

Ako baš nećete da se mučite, ovo vam neko može instalirati za 10 minuta. Angažujte osobu preko Fiverr.com za 10€ (jeftino jer je lako). 
 

Za početak, ovaj mali sajt (u stvari landing stranica) je dovoljan da potpuno promenite vaš život zahvaljujući ovom malom biznisu. 

 

Kao što vidite ovo vam je “mejkerski” način pokretanja biznisa. Neki ljudi ga zovu i “Bootstraping” (kad sa jako malo sredstava pokrećemo nešto novo). 

 

Tu vam nema previše razmišljanja i greške su prihvatljive (kao u ovom tekstu). Nema veze. Popraviću detalje za par dana.

 

Najvažnije je da objavimo sajt, čak i ako nije 100% idealan i perfektan. 

U početku ne razmišljajte oko logoa i sličnih detalja.

 

Samo napišete reči biznisa u nekom lepom fontu i malo spojite slova i dobili ste novi logo.

 

Kasnije kad krenete da lepo zarađujete i ako baš hoćete da menjate logo, angažujte profesionalca.  

Kako napisati copy (tekst na sajtu):

Ako bi mi neko rekao da moram da odaberem samo jedan od gorepomenutih elemenata kako bih napravio novi sajt, odabrao bih copy (tekst na sajtu koji vam pomaže da prodate uslugu). 

 

Neverovatna je moć reči na belom papiru. I naravno da niko ne može objasniti kako pisati copy u jednom blog postu, ali sledeći savet vam može pomoći da vaša komunikacija bude bolja od 90% domaćih sajtova: 

 

Copy savet (ili kako da napišete vrhunski tekst na sajtu): 



Sedi sa drugaricom na kaficu i uključi mobilni da snima vaš razgovor. Pričajte malo o bilo čemu (da zaboraviš da snimaš) i onda joj ispričaj tvoju ideju za bisnis. Detaljno joj opiši šta želiš da pokreneš (i kako).

 

Odeš kući, uključiš taj audio snimak i pišeš (transkribuješ) sve što si ispričao/la toj drugarici (reč po reč), uključujući njena pitanja i tvoje odgovore.

To je prva verzija kopija (teksta na sajtu). Stavi sad sve to na sajt. Skrati rečenice, popravi gramatiku ali sačuvaj tu prirodnost razgovora dok ste pili kafu. Znači fora je da razgovor bude potpuno prirodan. Znači potpuno suprotno od bilo većine domaćih sajtova

 

Slobodno dodaj humor.

 

Npr. u Putuj nano kopiju, ako ubacite negde rečenicu: “Ma ne brini nano, nisu to oni isti Nijemci” dok se ona priprema za put u Štutgart, može biti smešno, i to vam pomaže da dobijete prave fanove vašeg malog biznisa. 

 

Većina biznisa komunicira sa nama kao da pričamo sa profesoricom prvog dana na fakultetu. Super formalno, neprirodno i svima nelagodno. Samo ubaci prirodnost u tekst i već ćeš se razlikovati.

 

Ako ti je drugarica postavila pitanja, to je FAQ (često postavljena pitanja).

 

To isto ide na sajt i to dopunjuješ malo po malo (kad god te pitaju nešto budući klijenti, ti im odgovoriš i ako se pitanje ponavlja često, onda ga ubaciš sve u FAQ, jer sigurno i drugi ljudi imaju slične nedoumice). 

 

Ono što je tebi jasno, ne znači da je i drugima jasno. Pominjem baš detalje u vezi sa FAQ u prethodnom blog postu gde pišem o uklanjanju frikcije u marketingu. f

Landing page za Putuj nano
Landing page za "Kako pokrenuti biznis"

Druga pauza od čitanja. U naredna dva meseca poslaću na tvoj mejl 14 blogova sa konkretnim primerima u marketingu i u malom biznisu. Ako pročitaš svaki blog, znaćeš sve što i ja. Verovatno ćeš već do tada pokrenuti neki mali biznis. Upiši mejl (možeš se odjaviti kad god želiš): 

Lista pravila koja će ti pomoći da pokreneš mali biznis

Ovo je lista “pravila”. Jer kad ih zovemo pravila, onda postaju deo neke naše teorije i prihvatimo ih kao takve: 

 

Prvo pravilo: Moraš da prihvatiš da prva verzija tvog biznisa neće biti idealna ni perfektna.

 

Većina ljudi nikada ne lansira svoj mali biznis jer čekaju da bude perfektan. Ali tu perfekciju obično traže u svojoj glavi umesto da prime feedback (povratnu informaciju od klijenata) i da naprave idealan proizvod za njih. 

 

Tek ćeš pustiti nešto u svet kad te ne bude sramota od malih greški. Vežbaj da ti to bude ok. 

 

Drugo pravilo: Moraš da radiš na pokretanju svog biznisa. Ako možeš da radiš svaki dan po 8 sati sa nekog šefa, radi svaki dan po 8 sati na ovom biznisu.

 

Razlika je u tome što kad pokreneš svoj biznis, on može zarađivati za tebe. I ti možeš raditi manje dok biznis radi sam.

 

Jako važno treće pravilo: Svake nedelje popravljaj biznis malo po malo. Slušaj šta kažu klijenti i pravi male izmene (dodaj, oduzmi, šminkaj) samo da to bude korisnije i lepše. 

 

Zato je bitno da naučiš da sam/a praviš i da menjaš detalje na sajtu. To su poboljašanja od 1%  gde je 1% jedna mikro promena, koja se može primeniti za 15-ak minuta ili za nekoliko dana (a, da košta malo). 

 

Čak sam i pokrenuo mali biznis sa jednim drugarom iz Španije i naš posao je da učimo ljude u kompanijama da implementiraju poboljašanja od 1%. 

 

Taj naš mali biznis se zove moops.es (i možete videti da sajt ne izgleda ništa posebno, jer smo ga pravili pre 3 godine, ali nema potreba da ga menjamo za sad jer biznis odlično funkcioniše). 

 

Naši klijenti su policijske akademije (npr. novi inspektori u policiji), bolnice, hoteli, proizvođači karoserija za autobuse, Impact Hub-ovi itd. 

 

Ceo biznis je pokrenut po ovom istom principu kao što vam objašnjavam ovde.

 

Naš prostor u Sende coworking i colivng prostoru se sređuje već godinama po principu moops (pobošljanje od 1%). 

 

Tajna primenjivanja moops-a je da stalno pitate za mikro feedback. Umesto da pitate: “Hej, daj mi savet da unapredim moj biznis”, pitate: “Kako bi unapredio naslov na sajtu.”

 

Četvrto pravilo: Kad lansiraš svoj biznis  normalno je da naiđeš na puno problema. Samo treba da imaš stav (attitude) koji rešava probleme.

 

Znači kad god naiđeš na neki izazov, odmah kreneš da razmišljaš: “OK, koji je najlakši način da ovo rešimo ili da zaobiđemo”. 

 

Ili ako ti je novac motivacija, pitaš sebe: “Daće mi neko 240000€ ako rešim ovaj problem, šta treba da uradim?” 

 

Do sada smo samo potrošili 21€, ostaje nam još 79€. 

 

Preporučujem da ostatak tog novca potrošite na Fiverr.com (sajt gde možete unajmiti ljude da vam pomognu oko bilo čega online. Cene kreću od 5€)  ili na malog komšiju koji zna oko kompjutera. 

 

Ako se ne snađete oko nekog tehničkog detalja, slobodno angažujte nekoga, jer to su sve sitni problemi koji se mogu popraviti za malo para i za najviše 30 minuta. 

 

I kad krenete da zarađujete lepo, angažujte umetnike, ilustratore, fotografe i platite ih fer, pliz. 

Kako da radiš marketing kako bi ceo svet čuo za tvoj mali biznis

Sad kad imate biznis, treba vam marketing kako bi što više pravih ljudi čulo da vi postojite. 

Neću puno pričati o marketingu  jer ceo moj novi blog na edo.rs se bavi konkretnim savetima za pokretanje malog biznisa i pričam o lepom marketingu koji radi.

 

Ispričan kroz priče nekih divnih ljudi širom sveta koji su ukapirali kako sve ovo funkcioniše. 

 

Npr. Pročitajte ovde priču o mojoj komšinici Karloti, koja je naučila da treba da zakomplikuje marketing (da doda frikciju) kako bi se razbila od posla. 

 

Za sad ću vam dati jedan savet, a ostale možete čitati besplatno preko mail-a koji šaljem redovno (a nešto objavim i na blogu).  

 

Savet u marketingu: “Odaberi stranu” i funcioniše ovako: 

 

“Odaberi stranu” znači kad jasno zauzmete poziciju u nekoj jako poznatoj temi u društvu. Vi i vaš biznis zauzimaju poziciju ZA ili PROTIV (ništa između). 

 

Meni se jako dopada ova strategija u marketingu, jer tada kominicirate vaše vrednosti i pokazujete za šta se zalažete, čak i ako postoji mogućnost da više nikada nećete zarađivati novac od vaše “protivničke” strane. 

 

npr. Meni bi bilo baš kul kad bi više malih biznisa bilo protiv SNS i vladara, a da su jasno na strani npr. KRIK.rs – a (istraživačkih novinara). 

 

To znači da je taj mali biznis protiv trenutne strukture, ali su dovoljno hrabri da kažu da su na strani pravih novinara (koji su manjina u ovom slučaju). 

 

Pa na primer ako putujnano.com odabere stranu i kaže: “Od svake kupovine doniramo 5€ KRIK-u”.  

 

Ja bih se odmah zaljubio u takav biznis zbog njihovih vrednosti i hrabrosti. I siguran sam da postoji puno ljudi u Srbiji koji razmi`šljaju isto. 

 

Ne treba da pravite biznis koji će biti dobar za sve. Vama samo treba malo tržište od 1% od kojeg se možete i penzionisati. 

 

I još nešto, ne morate po svaku cenu da birate stranu. Ovo je samo jedan primer koji vas odmah može razlikovati od drugih u Srbiji. 

 

Naravno, molim vas budite pažljivi kad birate stranu, jer nije cilj da zaratite, nego da pokažete vaše vrednosti.

 

Jedan baš lep primer zauzimanja strane: 

 

Ako zaposlite jednog migranta ili izbeglicu koji se jako muče na svom putu, tako ćete jasno zauzeti stav da podržavate migrante. To znači da ste ok ako svi ovi anti-migranti nikada ne koriste vaš proizvod. 

 

Još jedan marekting savet za Putujnano.com:
 

Sam odabir imena će nam pomoći da uradimo sjajan marketing. Slobodno pišite novinarima koji obično pišu o novim biznisima, pišite Startit.rs, pišite Ivanu Miniću koji ima svoj podcast o malim biznisima, pišite i novinarima ovih većih novina (nađete novinare koji su ranije pisali o sličnim temama) pa im pošaljete ideju. 

 

Čim je ideja originalna, uz šaljivo ime to je sjajna vest za njih i naravno da će pisati o tebi. 

 

Verujte mi da su novine i TV i dalje moćan način komunikacije. 

 

Plaćeni advertajzing (kad plaćaš reklamu):

 

Ako baš želiš da plaćas reklame, kad ti krene biznis, pa odlučis da malo investiraš u brži rast, najbolje bi bilo da plasiraš reklame na nekim specifičnim mestima gde ljudi nisu navikli da vide reklame.

 

Ovih 100 EUR nije možda dovoljno da platiš reklamu, ali ovo krećeš da plaćaš tek kad ti krene fino.

 

Npr. Ako pravimo flajere za putujnano.com, možemo pitati turističke agencije da dele vaše flajere sa njihovim uslugama. Pretpostavka je da koji imaju strah od putovanja, imaju strah i da kupe online sami svoj let (obično kupuju po prvi put, pa idu preko agencija).

 

Pogodimo se sa agencijom da im napravimo 5000 flajera sa njihovim uslugama, ali da na dnu ide naša reklama. Ovo je jeftin marketing, a može biti efikasan.

 

Čak i kad šalju online kartu svojim kupcima, zamolimo ih da u mailu ubace našu reklamicu (može samo da bude tekst sa linkom). 

 

Možete ih pitati i da postave vašu reklamu na svom sajtu i  pitajte agencije da stave vašu reklamu u njihov potpis email-a. 

 

Kad agencije prodaju reklame na ovim mestima gde se niko ne reklamira, e to vam je win-win (oni vam naplate manje, jer niko ih do sada nije to pitao, pa bolje išta nego ništa, a vama bude jeftinije i uz to vidite reklamu na čudom mestu, a čim je na čudnom mestu, onda privlači pažnju).

 

Putujnano je inače odličan marketing za samu agenciju za putovanja. To se zove “side project marketing” i o tome pišem uskoro. To vam je ono kad neka velika firma pokrene neki produkt koji je povezan sa njihovim biznisom, ali je potpuno drugačiji. 

 

Skontajte gde ima naših ljudi koji lete sa presedanjem. 

 

Npr. Više je verovatno da ljudi koji putuju u Lisabon ili u Čikago (destinacije gde ne postoje direktni letovi) da kupe vaš proizvod. 

 

Guglate letove za neke gradove i odmah ćete ukapirati da ne postoje direktni letovi. 

 

Onda odete u facebook grupe naših ljudi koji žive na strani (npr. Srbi u Čikagu) i malo po malo pratite šta se dešava u grupi, pa postavite neki zanimljiv link i tek treći post bude vaša reklama (i kažete lepo da je to reklama i pitate admina grupe da je postavite i kažete da je to mali biznis, ali da im može biti koristan, jer može im može pomoći da napokon dovedu svoje bližnje u Čikago). 

 

Vidite, ja trenutno izlgedam kao neki pametni marketar jer vam dajem ove ideje, ali je fora da ćete vi biti najpametniji u svom biznisu posle 4 meseca rada. Postaćete osoba koja je danas guglala: “Kako da pokrenem biznis” i posle 4 meseca bićete osoba koja u stvari vodi svoju firmu (samo ako kreneš da radiš na ideji, danas). 

 

Sve ćete sve ovo istražiti, probati i znaćete šta u stvari fukncioniše, a ovaj moj blog će vam biti smešan kad ga kasnije pročitate. 

 

Postaćete pravi ekspert u svojoj oblasti jer ćete imati dovoljno vremena da istražite sve. A ekspert postajete tako što svake nedelje poboljšavate svoj biznis sa malim 1% poboljšanjima. 

 

Mala nagrada (u slučaju da ti je pomogao ovaj blog)

 

Ukoliko baš dobijete ovih 100€ od države, pa u narednih 30 dana (od momenta kad vam stigne novac) pokrenete svoj mali online biznis koristeći neke savete iz ovog bloga i javite mi na sadikovicedo@gmail.com ili preko mog facebook profila dobijate besplatan boravak u Sende-u (u Portugalu ili u Španiji) u trajanju od 7 dana (dve osobe po pokrenutom biznisu). 

 

Ukupno možemo primiti 3 biznisa i možete iskoristiti ovu nagradu do 30. juna 2021 godine. 

Update: Nikola iz Sonte je iskoristio ovu priliku, došao je u Španiju i upoznali smo se u Sende-u. Nikola je pokrenuo svoj mali sajt. Pogledajte mini intervju: 

 

Želeo bih da što više ljudi pokrene svoje male biznise i da zarađuju malo više od prosečne plate u Srbiji. Skoro svaki dan sam u društvu različitih putnika, takozvanih digitalnih nomada i ti ljudi putuju po celom svetu dok vode ovakav neki mali biznis. Čak smo i pokrenuli novi mali biznis koji se zove villagenomads.com gde dekonstruišemo čime se to bave digitalni nomadi.

Dekonstruišemo ih tako da bilo ko može da iskopira njihove biznise.  

 

Mislim da je pokretanje malih (socijalnih) biznisa trenutno najbolje rešenje da unapredimo naš život, život naših porodica i celih zajednica. 

 

Hvala na čitanju i na deljenju ovog teksta ako mislite da je koristan. I ako želite da primate još ovakvih postova, samo upišite vaš email. 

 

 

Eh da,  naravno da to nisu Vučićeve pare, nego svih građana Srbije. 

 

 

Čekiraj moj novi projekat. Zove se Village nomads. Tu dekonstruišemo od čega žive digitalni nomadi. I kako pokreću i vode svoje poslove.

Digitalni nomadi su ovi ljudi koji putuju svetom dok rade online. Ja živim sa takvim ljudima poslednjih 8 godina. Odlučio sam da prikupljam njihova znanja i da konvertujem njihove karijere u vrlo praktične tutorijale (pročitaš tutorijal i pokreneš isto). 


Link: Village nomads

Ako ti se dopao tekst, hvala što ga deliš

One Response

Comments are closed.